Hírek
2011. Augusztus 12. 09:30, péntek |
Helyi
Forrás: infoCegléd
Az első Bádog Böske
103 éve már, hogy a Galamb József által tervezett az első Ford T modell legördült a gyártószalagról, s ezzel forradalmasította az autógyártást.
Henry Ford autógyáros legnépszerűbb autómodelljét, melyet a magyar származású Galamb József tervezett, 1908 és 1927 között gyártották az USA-ban, Németországban, Brazíliában és Argentínában. Az autósorozat többek között attól vált híressé, hogy a világon az elsőként, futószalagon gyártották. Az újfajta gyártási mód lehetővé tette, hogy az autó olcsóbbá váljon, és ez által bárki számára elérhetővé váljon. A neves autót Tin Lizzy, azaz Bádog Böskének becézték.
Az első autók 1908-ban 850, 1925-ben már csak 250 dollárba kerültek. Olcsóságát jó jelzi, hogy 1914-ben egy átlagos Ford-gyári munkás négyhavi keresetéből megvehetett egy Ford T-modellt.
Gyártásához vanádiumot és hőkezelt fémeket használtak. Össztömege 540 kg volt és egy négyhengeres 2879 cm³, 20LE vízhűtéses benzinmotor hajtotta. A fogyasztása 100km-en 10 liter volt, maximális sebessége 65-70km/h.
A népszerű autó rövid idő alatt Amerika kedvence lett, igazi népautó vált belőle.
A gyártás megkezdése után alig egy évvel 1909-ben már 10 ezer darabot adtak el belőle. Az eladások folyamatosan növekedtek 1914-ben 250 ezer, 1915-ben 500 ezer, 1922-ben 900 ezer, 1923-ban 2 millió darabot adtak el. A gyártás 1927-ben fejeződött be. A T-modellből összesen 15 millió darabot adtak el. Gyártása során a faváz karosszéria helyett később acélt alkalmaztak, de ezen kívül semmilyen lényeges szerkezeti változtatáson nem esett át a húsz év alatt.
A gyártás darabszáma 1913-tól ugrásszerűen megnőtt, mikor is szintén Galamb József tervei alapján elindult a futószalagos gyártósor.
A szalagszerű termelést a húsiparból lesték el, ezzel a módszerrel egy kocsi elkészítése 12,5 óráról alig 1,5 órára csökkent. Kezdetben egy percenként, a csúcson 10 másodpercenként készült el egy T-modell. Henry Ford az új, monoton munkát végző embereinek a bérét, az addigi duplájára, napi 5 dollárra emelte.
Az autó kezdetekben csak fekete színben volt kapható, hogy ezzel is spóroljanak a költségeken, ez volt ugyanis a legolcsóbb, legkönnyebben javítható és legtartósabb. Később azonban a választható színek között szerepelt a kék, sárga és szürke szín is.
Az autóból rengeteget megőriztek múzeumok és magánszemélyek is. Megbízhatóságát pedig mi sem bizonyíthatná jobban, hogy 2000-ben még mindíg több mint 100 ezer üzemképes darab volt belőle világszerte. 1999-ban Las Vegasban egy nemzetközi zsűriből álló bizottság és a közönség egyöntetűen választotta a Ford T-modellt az Évszázad Autójának, mely forradalmasította az autóiparban a tömeggyártását.
FirKata
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 18. 13:30, hétfő | Helyi
Még mindig mozog a Föld
Szombaton is sokan nézték végig azt a látványos fizikai kísérletet, ami bebizonyítja, hogy forog a Föld. Ezúttal is a Református Nagytemplomban mutatta be Kis Lajos és Kozma Attila a híressé vált Foucault inga lengését.